Podłączanie przewodów do odbiornika

Pozytywy (+) zawsze podłącza się do pozytywów (+), negatywy (-) zawsze podłącza się do negatywów (-). Podobnie, czerwienie zawsze podłącza się do czerwieni, a czernie do czerni (lub jakiegokolwiek koła kolorów używa producent). Mimo że te przypomnienia mogą być pomocne, jeśli przewody nie są podłączone prawidłowo, będą poza fazą. Skutkuje to dziwną lokalizacją dźwięku, która sprawia, że masz wrażenie, jakby Twoje uszy nagle przestały działać. Upewnij się, że przewody głośnikowe są wyraźnie oznaczone, który przewód jest który.

Jeśli chodzi o wykonywanie połączeń, należy odizolować i mocno skręcić każdy przewód głośnikowy osobno. Upewnij się, że nie ma żadnych odlatujących nitek, które mogłyby dotknąć czegokolwiek innego niż terminal, do którego dany przewód jest przeznaczony.

Przewody i kable to coś, na czym niektórzy sprzedawcy radzą Ci oszczędzać. Nie rób tego. Istnieje bezpośrednia zależność między jakością doznań w kinie domowym a jakością przewodów, szczególnie w przypadku długich tras kablowych. Utrzymuj wartość na szczycie listy priorytetów. Istnieje niewiele innych produktów detalicznych, które doprowadzą Cię na drogę malejących zysków szybciej niż przewody i kable. Znajdź kable o wysokiej wytrzymałości, mocno ekranowane, z solidnymi złączami, które nie kosztują fortuny. W razie wątpliwości zapytaj swojego guru z firmy Aperion lub przeczytaj nasz artykuł o przewodach i kablach.

Analogowy i cyfrowy: Istnieją dwa sposoby na doprowadzenie dźwięku z odtwarzacza DVD lub dekodera telewizji satelitarnej do amplitunera. Prawdopodobnie znasz analogowe kable audio - są one zazwyczaj koloru czerwono-białego i można je zobaczyć wszędzie w telewizorze, magnetowidzie, rejestratorze DVR, dekoderze satelitarnym i/lub kablowym. Jednak takie połączenie NIE zapewni Ci najlepszego dźwięku przestrzennego. Konieczne jest wykonanie cyfrowego połączenia z cyfrowych źródeł do odbiornika. Użyjemy odtwarzacza DVD jako przykładu, ale może to dotyczyć również dekodera satelitarnego, kablowego i DVR/TIVO.

Z tyłu odtwarzacza DVD znajdują się zazwyczaj dwa różne rodzaje wyjść cyfrowych. Podobnie, istnieją dwa różne typy wejść cyfrowych w odbiorniku. Możesz użyć jednego z nich, optycznego lub koncentrycznego. Kable optyczne (znane również jako kable "toslink") to długi, chudy przewód z nietypowym złączem na każdym końcu. Po prawidłowym podłączeniu do źródła dźwięku, na drugim końcu powinno być widoczne czerwone światło. Współosiowe kable cyfrowe to zazwyczaj grubszy kabel z wtykami RCA na obu końcach. Niezależnie od tego, którego z nich używasz, jeden kabel robi to wszystko! Dzięki temu prostemu kablowi uzyskasz wszystkie 6 kanałów informacji z odtwarzacza do amplitunera. Aby uzyskać szczegółową pomoc w podłączeniu, skontaktuj się z guru firmy Aperion.

Wybieranie numeru w systemie

Wybieranie numeru w systemie odnosi się do ustawienia amplitunera tak, aby zwracał się do każdego głośnika z odpowiednią głośnością i opóźnieniem. Większość odbiorników dźwięku przestrzennego wymaga podania odległości każdego z głośników od miejsca, w którym siedzisz. Dzięki temu odbiornik może zaprogramować odpowiednie opóźnienie sygnału w celu stworzenia efektów dźwiękowych, takich jak rykoszet pocisku.

Następnie amplituner pozwoli Ci ustawić głośność podstawową każdego z głośników. Po ustawieniu tej opcji amplituner określa, jaką głośność należy przesłać do każdego głośnika, aby stworzyć zrównoważoną scenę dźwiękową. Jeśli zostanie to zrobione prawidłowo, efekt końcowy jest niesamowity. Po zakończeniu, ustawienia te zazwyczaj nie ulegają zmianie. Jeśli masz miernik SPL, możesz wziąć udział w naszym kursie na temat używania miernika SPL do kalibracji systemu. Odnieś się do instrukcji obsługi swojego amplitunera, aby przeprowadzić Cię przez ten proces.

Na wypadek, gdybyś nie wiedział: Jeśli czasami zauważysz, że głośniki surround grają znacznie niżej niż głośniki przednie, nie należy się niepokoić. Prawdopodobnie wykonują one swoje zadanie polegające na zapewnieniu subtelnej atmosfery i nastrojowości.

Stereo, Party of Two

Co zrobić, jeśli słuchasz płyty CD lub oglądasz telewizję w stereo bez dźwięku przestrzennego? Tu sprawa jest trudna. Eksperci kłócą się o to, co powinieneś zrobić.

Niektórzy zagorzali audiofile twierdzą, że nie należy ingerować w oryginalny format dźwięku. Na przykład, jeśli materiał został nagrany w stereo, to na Boga, powinien być słyszany w stereo. Zwracają oni uwagę, że niektóre odbiorniki Dolby Digital powracają do przetworzonego i zsyntetyzowanego Dolby ProLogic II lub innego trybu DSP (wielokanałowego), gdy oryginalnym źródłem jest sygnał stereo. Jednak większość amplitunerów pozwala na wybór, czy słuchamy muzyki w stereo czy w surround za pomocą jednego przycisku.

Inni, którzy są równie kompetentni, uważają, że dwukanałowe stereo jest medium pozbawionym kierunku i przestrzeni. Dlatego pozostawienie amplitunera w trybie surround jest zazwyczaj dobrym pomysłem, nawet w przypadku źródeł stereofonicznych.