Jakiś czas temu przyjrzeliśmy się zestawowi głośników ustawionych z odbiornikiem. Tym razem zapoznamy się z kilkoma dodatkowymi ustawieniami, które można znaleźć w sekcji Audio w menu ustawień odbiornika. Jak poprzednio, ten przewodnik będzie oparty na menu Marantz SR8012, które używamy w naszym pokoju dźwiękowym, ale większość odbiorników będzie mieć bardzo podobne ustawienia i menu.

Głębokie zanurzenie w podmenu Audio odbiornika

Zajmujemy się tylko częścią Audio ustawień odbiornika, ponieważ ta sekcja jest niezwykle obszerna i pozwoli Ci na dostrojenie dźwięku wychodzącego z odbiornika na wiele sposobów. Kiedy się tam dostaniesz, oto podpozycje, które się pojawią:

  • Dialog Level Adjust Subwoofer Level Adjust Bass Sync Surround Parameter M-Dax Audio Delay Volume Audyssey Graphic EQ

Możesz zobaczyć, że "Graphic EQ" jest jedną z sekcji tutaj, ale naprawdę wiele z ustawień tutaj będzie zmiana typu EQ na dźwięk pochodzący z głośników. Pierwszym z nich jest "Dialog Level Adjust", co jest dość oczywiste, tutaj można zwiększyć zakres średnich częstotliwości pochodzących z kanału centralnego. Generalnie ustawienie to można pominąć, ale jeśli masz problemy ze zrozumiałością dialogów, możesz je włączyć. Istnieje również ustawienie poziomu kanału, które można zwiększyć lub zmniejszyć.

"Pro Tip: Regulacja poziomu jest tu taka sama jak w podmenu "Level" lub "Channel Level" w sekcji Speaker Setup w odbiorniku. Wystarczy wyregulować poziom tylko w jednym obszarze, a będzie on obowiązywał w drugim.

Następnie w górę znajduje się opcja "Bass Sync", która steruje fazą subwoofera. Osobiście łatwiej jest mi to kontrolować na samym subwooferze, ale jeśli chciałbyś wyregulować jego fazę w odbiorniku, to masz taką opcję tutaj.

Dostosowywanie parametru Surround

Przechodząc do "Surround Parameter" można tu znaleźć cały szereg usprawnień dla efektów przestrzennych. Przejdźmy przez nie:

  • "Cinema EQ" zredukuje górne tony wysokie, aby dźwięk był mniej szorstki. Ten jest po prostu kwestią preferencji, spróbuj go z i bez i zobacz, który wolisz. Jest to również bardzo podobna funkcja do Audyssey MultiEQ, którą omówimy w sekcji Audyssey. "Zarządzanie głośnością" i "Kompresja dynamiczna" zmniejszą różnicę w głośności pomiędzy cichymi i głośnymi częściami źródła. Te ustawienia mogą być pomocne, jeśli starasz się zredukować wzrosty głośności dla Twoich sąsiadów lub osób znajdujących się w innych pomieszczeniach Twojego domu. Jeśli żadne z tych ustawień nie stanowi problemu, możesz pozostawić te ustawienia wyłączone. "Sterowanie dialogiem" jest kolejnym ustawieniem korektora dla centrum i to samo zalecenie obowiązuje, zostaw to ustawienie na zero, chyba że masz problemy ze słyszeniem dialogu w filmach i pokazach, w którym to przypadku możesz go włączyć. Funkcja "Low Frequency Effects" (Efekty niskich częstotliwości) pomaga dostosować poziom basów specjalnie dla ścieżki basu w filmach. Domyślnym ustawieniem jest 0, po czym przechodzi ono do -10 dB, więc tak naprawdę jest to sposób na zmniejszenie poziomu basów, jeśli podczas oglądania filmów okaże się on zbyt głośny. Przyjemne jest to, że ponieważ jest to specjalnie dla efektu LFE w filmach, nie będzie on dotyczył basów dla muzyki i innych źródeł stereo, więc daje to bardziej precyzyjny poziom kontroli. "Center Spread" to ustawienie, które wysyła informacje o kanale środkowym do przednich lewych i prawych głośników. Na ogół nie jest to ustawienie zalecane, ponieważ zmniejsza ono efekt okien dialogowych wychodzących bezpośrednio z ekranu. "DTS": Neural X" to ustawienie, które będzie używane tylko podczas używania DTS: X, który jest wersją DTS Dolby Atmos, więc będziesz potrzebował kanałów wysokościowych, aby go używać. Większość ludzi po prostu trzyma się Dolby Atmos dla kanałów wysokościowych, więc nie będzie to miało zastosowania dla zdecydowanej większości użytkowników. Funkcja "Speaker Set Up" pozwoli Ci na użycie kanałów wysokości dla źródeł wyjściowych bez informacji o kanałach wysokości. "Subwoofer", który jest najważniejszym ustawieniem w tej sekcji i musi być ustawiony na "Tak", aby subwoofer wydawał dźwięk. Jeśli subwoofer nie emituje żadnego dźwięku, należy sprawdzić to ustawienie w ramach rozwiązywania problemów.

Pro Tip: Wiele z tych ustawień nie pojawi się, gdy odbiornik nie odbiera aktywnie wejścia. Jeśli chcesz dokonać regulacji w podmenu Parametry otoczenia, upewnij się, że coś jest odtwarzane przez odbiornik, aby te ustawienia były dostępne.

Następna sekcja nazywa się "M-DAX" i to ustawienie pomoże przywrócić utraconą wierność z mp3 i innych skompresowanych formatów muzycznych. Jest to zastrzeżona technologia Marantz, więc nie znajdziesz jej w odbiornikach innych marek. Wystarczy powiedzieć, że jeśli słuchasz dużo muzyki w formacie mp3 lub strumieniowej transmisji internetowej, możesz wypróbować ustawienie "Low", aby sprawdzić, czy poprawia dźwięk.

Pro Tip: Podczas zgrywania muzyki z płyt CD za pomocą oprogramowania audio, upewnij się, że bitrate wynosi 256 lub 320 kbps, aby zachować jak najwięcej wierności. W rzeczywistości, wielu słuchaczy nie potrafi dostrzec różnicy pomiędzy plikiem 256 kbps i bezstratnym, a nawet mniej potrafi rozróżnić z plikiem 320 kbps.

Co prowadzi nas do "Audio Delay", te ustawienia pomogą upewnić się, że dźwięk jest zgodny z obrazem na ekranie. Pierwsza sekcja to "Auto Lip Sync", który automatycznie synchronizuje dźwięk z obrazem wideo. Włączenie tego ustawienia jest zalecane i powinno zająć się wszelkimi problemami z synchronizacją. Można również ręcznie ustawić opóźnienie audio w zakresie 0-500 ms. Nie powinno być to jednak konieczne w przypadku korzystania z funkcji Auto Lip Sync.

Więcej szczegółów na temat regulacji głośności niż wydawało Ci się to możliwe

Dalej znajduje się sekcja "Volume", która według ciebie byłaby dość prosta, ale okazuje się, że skala głośności jest w AVR-ach nieco dziwna. Możesz ustawić skalę głośności w zakresie od 0 do 98dB, co jest ustawieniem domyślnym. Albo, jeśli jesteś nerdem audio, możesz ją ustawić w zakresie od -79,5dB do +18dB. Oznacza to, że jeśli użyjesz tego ustawienia podczas zwiększania głośności, to liczby będą się zmniejszać, ponieważ dla większości zakresu głośności zbliżają się do zera. Dlaczego ktokolwiek przy zdrowych zmysłach miałby korzystać z tego ustawienia? Cóż, ma ono związek z tym, co oznacza "zero", które w tym przypadku jest poziomem odniesienia. Poziom referencyjny to poziom dźwięku, który jest branżowym standardem w miksowaniu filmów na scenach dźwiękowych. Więc kiedy używamy tego ustawienia, poziom głośności 0dB, to nie jest cisza. Wręcz przeciwnie, przy 0 będzie dość głośno, bo poziom odniesienia to 75dB dźwięku ciągłego, ale może zawierać szczyty do 105dB (i 115dB dla subwoofera), co jest bardzo głośne, w sąsiedztwie dźwięku piły łańcuchowej w odległości kilku metrów.

Zdecydowanie jest to sytuacja "szóstki z jednego, pół tuzina z drugiego", ale osobiście lubię używać tej skali głośności, ponieważ daje mi ona coś w rodzaju twardego limitu dla mojego poziomu głośności, który jest bardzo intuicyjny. Nie chcę nigdy dostać się do dodatnich liczb na moim odbiorniku, bo wtedy będę wiedział, że zbliżam się do limitu głośności wzmacniacza i mogą być problemy z dmuchaniem głośników lub smażeniem wzmacniacza, nie wspominając już o moich własnych uszach. Dobrą wiadomością jest to, że dla większości źródeł prawdopodobnie nie zbliżysz się do poziomu 0 i prawdopodobnie będziesz żył w zakresie od -30 do -20dB. Teraz, jeśli słuchasz winylu, to zdecydowanie ciszej jest z większością innych materiałów i możesz skończyć w okolicach -10dB. Ustanowienie takiej zasady braku liczb dodatnich jak ja nie jest złym pomysłem, jeśli używa się tej skali głośności. Co przy okazji jest bardzo konserwatywne, można wcisnąć do +8dB i nadal mieć spory zapas mocy wzmacniacza przy 10dB. Oczywiście jest bardzo mało prawdopodobne, że i tak będziesz chciał grać cokolwiek tak głośnego.

W dalszej części rozdziału "Głośność" znajduje się sekcja "Limit", w której można umieścić bezwzględny limit tego, jak wysoka będzie głośność. Zdecydowanie nie jest to zły pomysł, aby go włączyć, zwłaszcza jeśli masz dzieciaki, które są w stanie małpować z twoim systemem, lub nawet jeśli jeden z domowników ma problemy ze słuchem i ma tendencję do korbowania go. Za pomocą referencyjnej skali głośności możesz wybrać -20, -10 lub 0dB.

Następnie znajdziesz "Power On Level" i "Mute Level", które kontrolują odpowiednio głośność początkową i końcową. Power On Level" zawsze ustawi głośność na konkretną wartość po włączeniu odbiornika, co jest pomocne, jeśli słuchasz źródeł o różnych poziomach głośności, aby nie obudzić sąsiadów, przechodzących z cichego źródła jednego dnia do głośnego następnego. Domyślnym ustawieniem jest "Ostatni", które jest tradycyjnym ustawieniem pozostawania w tym samym miejscu od ostatniego użycia. Jeśli chodzi o "Mute Level", możesz użyć tego ustawienia, aby przycisk wyciszenia nie wyciszał głośności, ale zmniejszał ją o 20 lub 40dB w stosunku do bieżącego ustawienia głośności. Dlaczego ktoś miałby nie chcieć, aby przycisk wyciszania całkowicie wyciszył głośność? Nie wiem, ale pewnie pojawił się gdzieś przynajmniej raz dla kogoś.

Pro Tip: Nawet jeśli nie używasz funkcji limitu, zawsze upewnij się, że głośność jest co najmniej 10dB od góry tarczy, aby upewnić się, że nie zaszkodzi głośnikom, odbiornikowi lub uszom.

Dodatkowe ustawienia Audyssey

Dotarliśmy teraz do sekcji "Audyssey" odbiornika i tutaj znajduje się kilka poprawek, przez które można przejść po uruchomieniu programu automatycznej konfiguracji Audyssey.

"MultiEQ" jest częścią EQ algorytmu korekcji pokojowej Audyssey. Domyślnie jest to "Reference", który zwija niektóre wysokie tony, aby dźwięk filmowy był nieco bardziej płynny. Można również wybrać "L/R bypass", który nie będzie stosować EQ do przednich lewych i prawych głośników. Jest to miły środek pomiędzy pełnym ustawieniem korektora referencyjnego a "Flat", który wyłącza go całkowicie. Jeśli użyjesz obejścia L/R, uzyskasz korzyści płynące z zastosowania MultiEQ w kanale środkowym i surround dla filmów, ale wtedy, gdy słuchasz muzyki w stereo, będziesz po prostu słyszał płaski sygnał. Jeśli chodzi o zalecenia, spróbuję wszystkich trzech ustawień, w tym płaski, aby zobaczyć, które wolisz. "Dynamic EQ" to sposób firmy Audyssey na optymalizację dźwięku przy niższych poziomach głośności, gdzie zazwyczaj nie słyszymy również wysokich częstotliwości. Jeśli zamierzasz uruchomić Audyssey, prawdopodobnie będziesz chciał utrzymać to ustawienie włączone. "Reference Level Offset" zwiększy zakres dynamiki materiału źródłowego. Oznacza to, że części ciche będą cichsze, a części głośne głośniejsze. To, czy będziesz chciał włączyć to ustawienie, będzie zależało od Twojego użycia. Filmy są już dość dynamiczne, więc jeśli użyjesz offsetu, możesz mieć trudności z usłyszeniem cichszych części filmu. Z drugiej strony współczesna muzyka pop jest sławna z tego, że jest nadmiernie skompresowana ze wszystkim "ceglanym", czyli wszystkie instrumenty są podkręcone i nic nie jest ciche. Jeśli słuchasz dużo tego typu muzyki, użycie offsetu może pomóc przywrócić dynamikę, która została utracona podczas procesu masteringu. Masz tu cztery ustawienia, które mieszczą się w zakresie od 0-15dB, gdzie 0 jest wartością domyślną, a 15 najwyższym z najbardziej zastosowanym offsetem. Zaleceniem byłoby prawdopodobnie pozostawienie tego ustawienia na 0, ale może warto z nim poeksperymentować. "Dynamiczna objętość" jest czymś w rodzaju przeciwieństwa offsetu odniesienia i zmniejsza różnice w objętości różnych źródeł. Jedną z dużych zalet tego ustawienia jest to, że nie będzie ono powodowało ohydnie głośnych reklam w Twoim uchu podczas oglądania telewizji. Jest to zdecydowanie miła cecha i jedna z kluczowych zalet Audyssey. Ustawienie "Medium" powinno zrobić za Ciebie ten trick. "Audyssey LFC" i "Containment" to oba ustawienia korektora, które zapobiegają przenoszeniu się basu do innych pomieszczeń. Jeśli to nie stanowi problemu, należy je wyłączyć. Jeśli przesyłanie dźwięku do sąsiadów lub innych osób w Twoim domu jest czymś, czego potrzebujesz, to pomoże to powstrzymać basy przed zakłócaniem ich pracy. Pro Tip: Kiedy uruchomisz automatyczną konfigurację Audyssey, użyj statywu, aby upewnić się, że mikrofon jest stabilny i użyj jak największej ilości różnych pozycji mikrofonu, aby uzyskać dokładny odczyt właściwości pomieszczenia. Ostatnia sekcja to "Graphic EQ", który jest tak samo jak stary szkolny korektor, który miałeś na swoim stereo z powrotem w dzień. Jest to w 100% osobista preferencja, chociaż powiem, że uważam, że nasze głośniki brzmią świetnie bez żadnego EQ. Ale jeśli chcesz się bawić i wybierać tak, jak lubisz, to zwariuj! A my jesteśmy gotowi! Jak widzisz, jeśli chcesz naprawdę zagłębić się w ustawieniach odbiornika, jest wiele sposobów na zmianę i, miejmy nadzieję, poprawę wydajności Twojego systemu. Fajne jest to, że masz do wyboru, ile inwestujesz w dokonywanie poprawek i uzyskanie wszystkiego dokładnie tak, jak chcesz. Po prostu pamiętaj, aby dobrze się bawić i jak zawsze ufać swoim uszom!

Pozostawienie odpowiedzi